Το μοναδικό στο είδος του στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Βήμα 1: Δείτε τη θεματολογία του κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος.

Που απευθύνονται σε μαθητές: δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου, ΕΠΑΛ, Ι.Ε.Κ., εσπερινών σχολείων.

Κάθε πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί για να ενθουσιάσει τους μαθητές σας, να ενισχύσει το μάθημα της Πληροφορικής και να προσφέρει
μια αξέχαστη εμπειρία στο Μουσείο μας!

1. «Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων έκανε τικ τοκ…» (εξέλιξη των υπολογιστών)

 

2. Τεχνητή νοημοσύνη: είναι εδώ για να μας βοηθήσει ή για να μας κατακτήσει; **Νέο 2025-2026**

 

3. Αν δεν το ανεβάσω, δεν έγινε ποτέ; **Νέο 2025-2026**

 

4. Η ιστορία της κινητής τηλεφωνίας

 

5. Από την αρχή του διαδικτύου έως την εποχή των κοινωνικών δικτύων
Αίτημα κράτησης

Βήμα 3: Επιβεβαιώστε μας την επίσκεψη σας στο email που θα λάβετε ή εναλλακτικά καλέστε μας στο 2103007010 για να κάνετε τηλεφωνικά την κράτηση.


 

Νέα δυνατότητα για εξ αποστάσεως ξενάγηση. Καλέστε μας στο 2103007010 για λεπτομέρειες σχετικά με το πως μπορούμε να την προγραμματίσουμε.

Η εξ αποστάσεως ξενάγηση πραγματοποιείται μέσω τηλεδιάσκεψης.

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

Κατεβάστε τον σχολικό οδηγό επισκέψεων 2025-2026: ΕΔΩ
sxolikos_odigos_2025-2026_5ΠΡΟΓΡ

«Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων έκανε τικ τοκ…»

Διάρκεια:
Που απευθύνεται:
Σε μαθητές: δημοτικού, γυμνασίου,
λυκείου, ΕΠΑΛ, Ι.Ε.Κ., εσπερινών σχολείων.
Βασικός στόχος είναι:
Να γνωρίσουν καλύτερα και να εκτιμήσουν την τεχνολογία που χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα τους και να μάθουν πως «φθάσαμε» σε όλα αυτά τα σημερινά τεχνολογικά επιτεύγματα.
Περίληψη εκπαιδευτικού προγράμματος:
Ξεκινώντας την ιστορία από τους πρώτους υπολογιστές (ανθρώπινος εγκέφαλος, άβακες, μηχανισμός των Αντικυθήρων, κ.α.) και συνεχίζοντας ανά τους αιώνες φθάνουμε στην πρώτη προγραμματίστρια, στους υπολογιστές ολόκληρα δωμάτια και τη βασική χρήση τους για στρατιωτικούς σκοπούς.

Η ιστορία συνεχίζεται με αναφορές σε ιστορικά πρόσωπα της Πληροφορικής καθώς και σε υπολογιστικά συστήματα των δεκαετιών ’60, ’70. Τονίζουμε τον ρόλο και τη συμβολή των γυναικών στην εξέλιξη της τεχνολογίας.

Οι πρώτοι προσωπικοί υπολογιστές και οι home computers είναι ανάμεσα στα εκθέματα που μπορούν να δουν οι επισκέπτες μας, καθώς και να δοκιμάσουν να κουβαλήσουν φορητούς υπολογιστές 15 κιλών!

Τέλος, παρουσιάζουμε τους σημερινούς υπολογιστές που πλέον έχουμε στα χέρια μας και δεν είναι άλλοι, από τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα.

 

 

 

Τεχνητή νοημοσύνη: είναι εδώ για να μας βοηθήσει ή για να μας κατακτήσει;

Θα μας κατακτήσουν τα ρομπότ; Τι, πώς, ποιος γέλασε;

Διάρκεια:
Που απευθύνεται:
Σε μαθητές: δημοτικού(Ε’ & ΣΤ’),
γυμνασίου, λυκείου, ΕΠΑΛ, ΣΑΕΚ.,
εσπερινών σχολείων.
Βασικός στόχος είναι:
  • Να γνωρίσουν πώς ξεκίνησε η ιδέα της τεχνητής νοημοσύνης και γιατί δημιουργήθηκε.
  • Να ανακαλύψουν με απλά παραδείγματα πού συναντάμε την ΤΝ στην καθημερινή μας ζωή.
  • Να σκεφτούν ποια είναι τα οφέλη και ποιοι οι προβληματισμοί γύρω από αυτή τηντεχνολογία.
  • Να καλλιεργήσουν κριτική ματιά για το μέλλον και το πώς μπορεί να επηρεάσει τηνκοινωνία.
  • Να ανοίξουν μια συζήτηση γύρω από την τεχνολογία και την ηθική: πότε μια καινοτομία μας ωφελεί και πότε μπορεί να μας προβληματίσει;
Περίληψη εκπαιδευτικού προγράμματος:

Από τις πρώτες θεωρητικές σκέψεις για «μηχανικούς εγκεφάλους» τη δεκαετία του ’40, όπου επιστήμονες όπως οι McCulloch και Pitts προσπάθησαν να περιγράψουν με μαθηματικά πώς λειτουργεί ένας νευρώνας, μέχρι τον Άλαν Τιούρινγκ το 1950 που ρώτησε ξεκάθαρα «Μπορούν οι μηχανές να σκεφτούν;», η τεχνητή νοημοσύνη γεννήθηκε μέσα από ερωτήματα που έμοιαζαν περισσότερο φιλοσοφικά παρά πρακτικά.

Μόλις λίγα χρόνια αργότερα, το 1956, σε ένα συνέδριο στο Dartmouth των ΗΠΑ, καθιερώθηκε για πρώτη φορά ο όρος “Artificial Intelligence” και άρχισε η οργανωμένη ερευνητική πορεία του πεδίου.

Σήμερα, σε μόλις 70 χρόνια, η ΤΝ έχει φτάσει σε σημείο να συνομιλεί μαζί μας, να δημιουργεί εικόνες, μουσική και κείμενα, με ρυθμούς που συγκρίνονται με την ίδια την εξέλιξη της ανθρωπότητας, η οποία χρειάστηκε εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια για να φτάσει στο σημερινό της επίπεδο.

Στο πρόγραμμα αυτό τα παιδιά θα ακούσουν την ιστορία της ΤΝ, θα δουν παραδείγματα από την καθημερινότητά τους και θα συζητήσουν για το πώς μια τεχνολογία μπορεί να μας βοηθήσει, να μας προβληματίσει ή να μας εμπνεύσει να φανταστούμε το μέλλον.

Αν δεν το ανεβάσω, δεν έγινε ποτέ;

Διάρκεια:
Που απευθύνεται:
Σε μαθητές: γυμνασίου, λυκείου
Βασικός στόχος είναι:
  • Να κατανοήσουν ότι μια ανάρτηση στο διαδίκτυο δε μένει μόνο σε όσους τη στέλνουμε εμείς.
  • Να μάθουν να δημιουργούν δυνατά passwords και να κατανοούν τη σημασία τους.
  • Να αναπτύξουν κριτική ικανότητα απέναντι σε ψευδείς ειδήσεις (fake news).
  • Να συνειδητοποιήσουν τι σημαίνει το ψηφιακό αποτύπωμα (digital footprint) που αφήνουν οι ίδιοι ή οι γονείς τους.
  • Να εξασκηθούν στο να ξεχωρίζουν περιεχόμενο φτιαγμένο από AI από το αυθεντικό.
Περίληψη εκπαιδευτικού προγράμματος:

Το διαδίκτυο είναι γεμάτο δυνατότητες αλλά και παγίδες!
Τι συμβαίνει άραγε όταν ανεβάζουμε μια φωτογραφία ή ένα μήνυμα; Μπορούμε να το πάρουμε πίσω; Μένει για πάντα; Και πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε το αληθινό από το ψεύτικο μέσα στον καταιγισμό πληροφορίας;

Μέσα από μια σειρά διαδραστικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα ανακαλύψουν: ότι κάθε ανάρτηση μπορεί να ταξιδέψει παντού, πώς να δημιουργούν ασφαλή passwords, πώς να αναγνωρίζουν τα fake news, τι σημαίνει το ψηφιακό αποτύπωμα και πώς η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει το τοπίο του διαδικτύου.

Ένα διαδραστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που συνδυάζει το παιχνίδι και την κριτική σκέψη, για να μάθουν τα παιδιά να κινούνται με ασφάλεια στον ψηφιακό κόσμο.

 

Η ιστορία της κινητής τηλεφωνίας

Διάρκεια:
Που απευθύνεται:
Σε μαθητές: δημοτικού, γυμνασίου,
λυκείου, ΕΠΑΛ, Ι.Ε.Κ., εσπερινών σχολείων.
Βασικός στόχος είναι:
Να γνωρίσουν καλύτερα την τεχνολογία των κινητών τηλεφώνων που χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα τους και να μάθουν πως «φθάσαμε» να έχουμε σήμερα έναν υπολογιστή στα χέρια μας, δηλαδή το έξυπνο κινητό τηλέφωνο!
Περίληψη εκπαιδευτικού προγράμματος:

Ξεκινώντας την ιστορία σκεπτόμενοι ότι πάντα ο άνθρωπος είχε την ανάγκη να επικοινωνεί και το μόνο που άλλαζε και αλλάζει κάθε φορά είναι το μέσο με το οποίο επιτυγχάνεται αυτό!

Από τους αγγελιοφόρους και τα ταχυδρομικά περιστέρια έως τα πρώτα καλώδια για τη μεταφορά φωνής από ένα μέρος σε ένα άλλο, ξετυλίγεται μια συναρπαστική ιστορία γεμάτη εφευρέσεις αλλά και διαμάχες! Ποιος είναι τελικά ο «πατέρας» του τηλεφώνου;

Υπήρχαν άραγε κινητά τηλέφωνα πριν 60 χρόνια; Ήταν όντως κινητά; Τι συνέβη στις 3 Απριλίου του 1973 και άλλαξε τον κόσμο της φορητής επικοινωνίας;

Όλα τα παραπάνω απαντώνται κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος και μέσω των αντίστοιχων εκθεμάτων, το κοινό μπορεί να δει μπροστά του την εξέλιξη την κινητής τηλεφωνίας. Συσκευές όπως το πρώτο εμπορικά διαθέσιμο κινητό τηλέφωνο (1983), το πρώτο κινητό στο GSM δίκτυο (1993), το πρώτο με έγχρωμη οθόνη (1997), το πρώτο κινητό χωρίς κεραία, έως το θρυλικό Nokia 3310 που μπορούν να δουν, σε ανάπτυγμα, πως ήταν κατασκευασμένο!

Τέλος, παρουσιάζουμε το smartphone του 1986! Άραγε τι θα έπρεπε να κρατά κάποιος μαζί του για να έχει ορισμένα από τα καλούδια που έχουν τα σημερινά έξυπνα τηλέφωνα;

 

Από την αρχή του διαδικτύου έως την εποχή των κοινωνικών δικτύων

Διάρκεια:
Που απευθύνεται:
Σε μαθητές: δημοτικού, γυμνασίου,
λυκείου, ΕΠΑΛ, Ι.Ε.Κ., εσπερινών σχολείων.
Βασικός στόχος είναι:
Να γνωρίσουν την αρχή και την εξέλιξη του διαδικτύου, ενός μέσου το οποίο χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα τους και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τη χρήση των κοινωνικών δικτύων. Τελικός στόχος να παρακινηθούν στην ορθή χρήση αυτών των δικτύων.
Περίληψη εκπαιδευτικού προγράμματος:

Το διαδίκτυο αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε με ταχύτατους ρυθμούς και πλέον επέχει κυρίαρχη θέση στην καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο, Πότε και πώς έγινε η αρχή του; Άραγε ξεκίνησε για τον ίδιο σκοπό που έχει σήμερα;
Ποιες ήταν οι στιγμές ορόσημο; Αλλά κυρίως ποιοι ήταν οι άνθρωποι πίσω αυτό; Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα απαντώνται σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Στο τελευταίο του μέρος γίνεται μια διαδραστική συζήτηση για το πως φθάσαμε στα κοινωνικά δίκτυα, τι καλώς ή κακώς έχουν αντικαταστήσει και τι πρέπει να προσέχουμε όταν τα χρησιμοποιούμε.